Memastikan diri dalam kebajikan, amal salih
Oleh Ustaz Zamanuddin Jusoh
bhnews@bharian.com.my
2011/12/03
MEMASTIKAN diri sentiasa dalam kebajikan dan amal salih sesuatu yang sukar buat seseorang individu kerana kekangan nafsu akan mendorong ke arah dosa walaupun pilihan ada di depan mata.
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Demi jiwa serta kesempurnaan ciptaannya. Maka diilhamkan padanya jalan kejahatan dan ketakwaan. Beruntunglah orang yang menyucikannya.” (Surah As-Syams, ayat 7-9)
Mujahadah dalam ibadat memerlukan kesabaran serta komitmen tinggi untuk meneruskan amalan kebajikan. Sabda Baginda SAW yang bermaksud: “Mujahid yang sebenar ialah mereka yang sentiasa memastikan dirinya berada dalam kebajikan pada setiap waktu.” (Hadis riwayat Tirmizi)
Berlumbalah dalam melakukan kebajikan. - Surah al-Baqarah, Ayat 148Berterusan melakukan ketaatan adalah semulia-mulia pekerjaan di sisi Allah SWT apatah lagi mereka yang baru saja pulang menunaikan rukun Islam kelima. Mujahadah dimaksudkan merangkumi semua perkara ketaatan termasuk memelihara solat lima waktu.
Datang seorang lelaki kepada sahabat Nabi SAW dan berkata: “Aku berkeinginan untuk berperang di jalan Allah swt. Jawab sahabat: Pastikan kamu berjaya memerangi dirimu sendiri dalam kesabaran melakukan kebajikan.”
Kita juga hendaklah sentiasa memelihara lisan serta anggota lain daripada melakukan dosa khususnya ketika berkomunikasi dengan masyarakat sekeliling kerana pahala akan terjejas apabila berlaku konflik membabitkan hak antara sesama makhluk. Akhirnya kita akan menempah kerugian pada hari kiamat.
Seorang sahabat bernama Sufyan ketika meminta nasihat daripada Baginda SAW terkejut apabila Baginda SAW bersabda yang bermaksud: “Hendaklah kamu menjaga ini (sambil menunjukkan kepada lidah Baginda SAW).” (Hadis riwayat Tirmizi)
Rasulullah SAW mengingatkan mengenai golongan yang rugi pada hari kiamat kelak dalam sabda yang bermaksud: “Wahai sahabat sekalian, tahukan kamu siapakah orang yang muflis? Jawab sahabat: Mereka yang tiada mempunyai apa-apa dari segi kewangan. Sabda Baginda SAW: Sesungguhnya mereka yang muflis ialah orang yang datang bertemu Allah SWT dengan amalan yang banyak dari ibadat solat, haji , zakat, puasa dan lain-lain. Namun demikian, semua amalannya menjadi sia-sia belaka kerana beliau pernah menyakiti orang lain dan merampas harta mereka dengan cara yang salah. Maka semua amalannya dipindahkan kepada akaun orang teraniaya. Jika semua amalannya sudah habis dipindahkan, maka kejahatan orang tadi akan dipindahkan ke akaunnya dan dicampakkan orang itu ke dalam neraka.”
Kita melihat maklum balas yang baik daripada sahabat setelah Allah SWT menurunkan ayat yang bermaksud: “Berlumbalah dalam melakukan kebajikan.” (Surah al-Baqarah, ayat 148)
Saidina Abu Bakar yang membantu seorang tua buta dan uzur dengan menghantar makanan serta bantuan pada setiap hari dan meminta supaya dirahsiakan bantuan itu akhirnya terbongkar apabila Saidina Umar membuat intipan selama beberapa hari.
Akhirnya Saidina Umar mengakui kehebatan Abu Bakar lalu berkata: “Kami tidak dapat bersaing dengan Saidina Abu Bakar dalam melakukan kebajikan.”
Sesungguhnya Islam sentiasa berdiri di atas prinsip pahala dan dosa dalam setiap amalan. Jika semuanya hilang dengan amalan buruk yang dilakukan seseorang, mereka akan menerima akibat buruk di akhirat kelak. Segala kebaikan dan keburukan akan kembali kepada diri sendiri.
Firman Allah SWT bermaksud: “Sesiapa yang beramal salih atau sebaliknya, semuanya akan kembali kepada mereka sendiri.” (Surah Fussilat, ayat 46)
Keseimbangan antara pahala dan dosa membezakan umat Islam dan yang lain. Dengan menggalakkan kebajikan, umat Islam sentiasa mendapat kemuliaan Allah SWT dan mereka akan mendapat kehinaan jika berlaku sebaliknya.
Ini kelebihan yang dirakamkan Allah SWT dalam firman yang bermaksud: “Kamu adalah sebaik-baik umat yang didatangkan kepada manusia seluruhnya kerana menyeru kepada pahala kebajikan dan mencegah dosa kemungkaran.” (Surah Ali-Imran, ayat 110)
Kecemerlangan sesebuah organisasi atau kelompok masyarakat serta kestabilan kedudukannya akan dapat dinilai dari sudut kebajikan atau keburukan dilakukan supaya mereka sentiasa cemerlang dalam mendepani dunia masa kini.
Mereka akan sentiasa menilai segala amalan dilakukan dalam segenap sudut kebajikan sama ada dari segi ibadat, muamalat pergaulan, tarbiah kekeluargaan, pemikiran, ekonomi, media massa dan hak kemanusiaan.
Penulis ialah Eksekutif Agama The New Straits Times Press (NSTP)
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Demi jiwa serta kesempurnaan ciptaannya. Maka diilhamkan padanya jalan kejahatan dan ketakwaan. Beruntunglah orang yang menyucikannya.” (Surah As-Syams, ayat 7-9)
Mujahadah dalam ibadat memerlukan kesabaran serta komitmen tinggi untuk meneruskan amalan kebajikan. Sabda Baginda SAW yang bermaksud: “Mujahid yang sebenar ialah mereka yang sentiasa memastikan dirinya berada dalam kebajikan pada setiap waktu.” (Hadis riwayat Tirmizi)
Berlumbalah dalam melakukan kebajikan. - Surah al-Baqarah, Ayat 148Berterusan melakukan ketaatan adalah semulia-mulia pekerjaan di sisi Allah SWT apatah lagi mereka yang baru saja pulang menunaikan rukun Islam kelima. Mujahadah dimaksudkan merangkumi semua perkara ketaatan termasuk memelihara solat lima waktu.
Datang seorang lelaki kepada sahabat Nabi SAW dan berkata: “Aku berkeinginan untuk berperang di jalan Allah swt. Jawab sahabat: Pastikan kamu berjaya memerangi dirimu sendiri dalam kesabaran melakukan kebajikan.”
Kita juga hendaklah sentiasa memelihara lisan serta anggota lain daripada melakukan dosa khususnya ketika berkomunikasi dengan masyarakat sekeliling kerana pahala akan terjejas apabila berlaku konflik membabitkan hak antara sesama makhluk. Akhirnya kita akan menempah kerugian pada hari kiamat.
Seorang sahabat bernama Sufyan ketika meminta nasihat daripada Baginda SAW terkejut apabila Baginda SAW bersabda yang bermaksud: “Hendaklah kamu menjaga ini (sambil menunjukkan kepada lidah Baginda SAW).” (Hadis riwayat Tirmizi)
Rasulullah SAW mengingatkan mengenai golongan yang rugi pada hari kiamat kelak dalam sabda yang bermaksud: “Wahai sahabat sekalian, tahukan kamu siapakah orang yang muflis? Jawab sahabat: Mereka yang tiada mempunyai apa-apa dari segi kewangan. Sabda Baginda SAW: Sesungguhnya mereka yang muflis ialah orang yang datang bertemu Allah SWT dengan amalan yang banyak dari ibadat solat, haji , zakat, puasa dan lain-lain. Namun demikian, semua amalannya menjadi sia-sia belaka kerana beliau pernah menyakiti orang lain dan merampas harta mereka dengan cara yang salah. Maka semua amalannya dipindahkan kepada akaun orang teraniaya. Jika semua amalannya sudah habis dipindahkan, maka kejahatan orang tadi akan dipindahkan ke akaunnya dan dicampakkan orang itu ke dalam neraka.”
Kita melihat maklum balas yang baik daripada sahabat setelah Allah SWT menurunkan ayat yang bermaksud: “Berlumbalah dalam melakukan kebajikan.” (Surah al-Baqarah, ayat 148)
Saidina Abu Bakar yang membantu seorang tua buta dan uzur dengan menghantar makanan serta bantuan pada setiap hari dan meminta supaya dirahsiakan bantuan itu akhirnya terbongkar apabila Saidina Umar membuat intipan selama beberapa hari.
Akhirnya Saidina Umar mengakui kehebatan Abu Bakar lalu berkata: “Kami tidak dapat bersaing dengan Saidina Abu Bakar dalam melakukan kebajikan.”
Sesungguhnya Islam sentiasa berdiri di atas prinsip pahala dan dosa dalam setiap amalan. Jika semuanya hilang dengan amalan buruk yang dilakukan seseorang, mereka akan menerima akibat buruk di akhirat kelak. Segala kebaikan dan keburukan akan kembali kepada diri sendiri.
Firman Allah SWT bermaksud: “Sesiapa yang beramal salih atau sebaliknya, semuanya akan kembali kepada mereka sendiri.” (Surah Fussilat, ayat 46)
Keseimbangan antara pahala dan dosa membezakan umat Islam dan yang lain. Dengan menggalakkan kebajikan, umat Islam sentiasa mendapat kemuliaan Allah SWT dan mereka akan mendapat kehinaan jika berlaku sebaliknya.
Ini kelebihan yang dirakamkan Allah SWT dalam firman yang bermaksud: “Kamu adalah sebaik-baik umat yang didatangkan kepada manusia seluruhnya kerana menyeru kepada pahala kebajikan dan mencegah dosa kemungkaran.” (Surah Ali-Imran, ayat 110)
Kecemerlangan sesebuah organisasi atau kelompok masyarakat serta kestabilan kedudukannya akan dapat dinilai dari sudut kebajikan atau keburukan dilakukan supaya mereka sentiasa cemerlang dalam mendepani dunia masa kini.
Mereka akan sentiasa menilai segala amalan dilakukan dalam segenap sudut kebajikan sama ada dari segi ibadat, muamalat pergaulan, tarbiah kekeluargaan, pemikiran, ekonomi, media massa dan hak kemanusiaan.
Penulis ialah Eksekutif Agama The New Straits Times Press (NSTP)
No comments:
Post a Comment