Alur maskulin Hyundai Tucson
REKAANNYA sememangnya mempesonakan sehingga mampu menarik perhatian sesiapa sahaja yang pertama kali memandang.Alur lekuk ‘tubuhnya’ dan reka bentuk yang aerodinamik, memperlihatkan ciri maskulin yang tiada pada kenderaan sport utiliti (SUV) jenama lain kecuali Tucson daripada Hyundai.
Generasi pertamanya dikilangkan pada tahun 2004 sebelum yang kedua yang mula dipasarkan lima tahun kemudian sehinggalah sekarang. Model terbaru ini diperkenalkan Hyundai-Sime Darby Motor Sdn Bhd sebagai SUV kompak dengan menampilkan ciri terkini sekali gus menjadikannya pilihan terbaik teratas dalam kelas saingannya.
Hyundai Tucson yang bersaing dengan Ford Escape, Chevrolet Equinox, Honda Element dan Nissan Qashai, berkongsi platform dengan Kia Sportage 2005 reka bentuk baru.
Tucson dengan kod ix35 itu direka oleh bekas pereka BMW, Thomas Buerkle di studio Hyundai Rüsselsheim di Jerman dengan berkonsepkan ‘ukiran cecair’.
Jika dibandingkan dengan model terdahulu, amat ketara perbezaannya sekali gus melonjakkan jualan produk daripada Korea Selatan itu.
Peluang memandu ujinya dimanfaatkan sepenuhnya oleh penulis.
Dilihat dari depan wajah Tucson baru ini ternyata lebih bergaya dengan lampu utama multi focal reflector, berserta bonet dan jeriji yang menampakkan lagi ciri maskulinnya.
Bumbung suria panorama
Sebaik sahaja duduk di ruang pemandunya, papan pemukanya tidak terlalu padat sebaliknya ringkas tapi praktikal sesuai dengan konsep SUV pacuan empat roda (4WD). Berkonsepkan ‘X’ papan pemukanya direka dengan suis-suis kawalan yang dinamik dan unik.
Tanpa penulis sangka, rupa-rupanya ia didatangkan juga dengan bumbung suria panorama - tidak menjadi masalah untuk melihat puncak Menara Berkembar Petronas tanpa keluar dari kenderaan.
Dilengkapkan dengan butang penghidup enjin bebas kunci sekali gus meningkatkan ciri-ciri keselamatannya.
Jentera yang tampak elegan ini menggunakan nadi Theta II 2.4 liter terkini dari model lama yang menghasilkan kuasa maksimum 130 kW pada 6,000 revolusi per minit (rpm), manakala kuasa kilasnya menjangkau 227 Newton meter (Nm) pada 4,000 rpm.
Lebih mengujakan, Tucson ini dikatakan SUV pertama dalam kelasnya yang dipadankan dengan transmisi enam kelajuan Shiftronic yang berupaya menerjah kelajuan sehingga 180 km/j dengan tanpa sebarang masalah.
Pengendaliannya amat mudah walaupun memiliki ‘tubuh yang agak gempal (panjang 4.410 meter dan lebar 1.82 meter), seumpama memandu sebuah sedan.
Sesuai sebagai kenderaan 4WD, ia mampu mengharungi laluan jalan raya biasa dan lasak sekali gus mampu menenangkan jiwa pemandunya jika terpaksa melalui pelabagai jenis permukaan muka bumi dalam sesuatu jarak perjalanan.
Sistem keselamatannnya dilengkapkan dengan Kawalan Brek Dinamik (DBC) bersama beg udara depan berkembar boleh didapati untuk semua variasi selain sistem anti kunci membrek (ABS) dengan Edaran Kuasa Brek Elektronik (EBD).
Hanya perlu menekan butang, ternyata membantu pemandu yang tidak biasa menuruni bukit yang curam dengan berfungsi memperlahankan pergerakan kenderaan tanpa pemandu perlu menekan brek.
Bunyi angin juga kurang memasuki kabin, terima kasih kepada rekaan kedap bunyinya yang begitu baik sesuai dengan harganya di atas jalan RM154,888.
sumber : mStar Online
No comments:
Post a Comment