Scroll to top

Monday, August 1, 2011

Pintu rahmat terbuka

Kalam Imam Muda

SAYA dihubungi seorang pegawai daripada pejabat mufti negeri, minggu lalu, yang menjemput untuk turut serta dalam program melihat anak bulan pada hari ini bagi menentukan tarikh berpuasa.

Pejam celik, pejam celik, tanpa kita sedari Ramadan kembali lagi dan kemungkinan besar umat Islam di negara ini menjalani ibadah puasa berkenaan pada esok hari.

Insya-Allah, mungkin bermula malam ini juga, umat Islam di negara ini serta negara lain yang turut sama berpuasa pada esok akan sama-sama menunaikan solat tarawih.

Namun, menyentuh soal kedatangan Ramadan, perkara utama perlu dilakukan ialah mengenai persiapan diri. Jadi, bagaimana pula persiapan kita untuk melalui bulan penuh kemuliaan ini.

Tidak dinafikan, mungkin ada yang sekadar menunggu kedatangan Ramadan dan ada pula yang sememangnya tidak sabar-sabar menanti ketibaannya dengan mempersiapkan diri lebih awal melalui pelbagai latihan atau ‘warm up’ puasa sunat pada Syaaban.

Bagi yang dipilih Allah SWT untuk ‘menikmati’ kelebihan yang ada dalam bulan ini, sesungguhnya ia rahmat yang teramat besar.

Ini kerana, seandainya seseorang itu meninggal dunia hari ini, sudah pasti dia terlepas peluang meraih kenikmatan yang ada dalam bulan yang dimuliakan ini.

Maka sebaik-baiknya, hendaklah kita sentiasa memohon kepada-Nya supaya diberi tubuh badan yang sihat serta kekuatan untuk mengharungi perjuangan Ramadan.

Namun, bagi memulakan bicara mengenai Ramadan, terlebih dulu saya ingin menyentuh mengenai asal usul perkataan Ramadan.

Ramadan sebenarnya berasal daripada perkataan Arab ‘Ramida’ bermaksud ‘panas terik atau bahang panas kering’.

Daripada maksud itu, secara ringkasnya kita boleh rumuskan Ramadan adalah waktu atau keadaan di mana orang berpuasa merasa panas, mulut terasa kering dan tekak terasa haus.

Sementara itu, puasa dalam bahasa Arab pula disebut ‘Siyam’ atau ‘Soum’ yang membawa maksud menahan diri daripada sesuatu.

Daripada istilah syarak pula, pengertian puasa merujuk kepada perbuatan menahan diri daripada melakukan perkara yang membatalkan puasa (menahan nafsu syahwat, makan, minum) bermula daripada fajar sehingga terbenam matahari.

Menerusi penjelasan maksud di atas, saya mengakui perjuangan sebulan menjalani ibadah puasa bukan perkara mudah.

Ini kerana dengan perut berkeroncong, rasa dahaga, pening kepala, gastrik dan seribu macam perkara yang mungkin boleh disenaraikan, ia menjadi sebahagian alasan kepada segelintir individu tidak berpuasa.

Perlu diketahui, matlamat Ramadan sebenarnya untuk melahirkan insan yang bertakwa kepada Allah SWT selain boleh dianggap sebagai akademi latihan terbaik bagi membentuk diri secara zahir mahupun batin.

Pada Ramadan, perkara paling nyata yang kelihatan adalah fizikal kita diuji dengan rasa lapar dan dahaga.

Secara saintifik, memang tidak dinafikan berpuasa sebenarnya terapi semula jadi terbaik untuk kesihatan manusia.

Di segi batiniah pula, orang yang berpuasa dikehendaki sentiasa menjaga atau ‘menutup’ mata, telinga, hidung dan mulut sepanjang hari kerana inilah pintu utama laluan tipu daya iblis serta syaitan yang meresap bagi meracun jiwa, seterusnya mempengaruhi fikiran dan tindakan manusia.

Allah SWT, menerusi surah Al-Baqarah, ayat 183 berfirman bahawasanya: “Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa.” Perkataan bertakwa atau ‘tattaquun’ dalam ayat ini di segi bahasanya dinyatakan dalam bentuk ‘fi il mudhari’ yang dirujuk kepada keadaan masa ini dan akan datang.

Justeru, dengan berpuasa, seseorang itu diharapkan mampu menanam sifat takwa di dalam dirinya dan terus mengabdikan diri kepada Allah bukan hanya pada Ramadan tetapi juga bulan seterusnya.

Kewujudan Ramadan juga sebenarnya bukti Allah SWT Maha Pemurah. Ini kerana, sebagai motivasi bagi hamba-Nya, Allah menganugerahkan malam Lailatul Qadar iaitu satu malam yang lebih baik daripada 1,000 bulan.

Anugerah Allah ini hanya diberi kepada umat Nabi Muhammad SAW dan tidak pernah ada pada zaman umat nabi sebelum baginda.

Dalam al-Quran, Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Sesungguhnya Ka- mi menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan.

“Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!” (Al-Qadr, ayat 1-5) Sebagaimana diketahui, amalan pada malam itu dijanjikan oleh Allah dengan ganjaran pahala seperti beramal selama 1,000 bulan atau 83 tahun.

Alangkah beruntungnya mereka yang dapat mengejar dan menghidupkan setiap malam Ramadan dengan amalan memohon rahmat dan pengampunan Allah.

Cuba kita renungkan sejenak angka umur kita sekarang? Jika dipanjangkan Allah umur kita selama 83 tahun pun, adakah sepanjang umur itu kita boleh penuhkan dengan amal dan ibadat? Sudah tentu mustahil kerana fasa perkembangan manusia bermula daripada bayi, kanak-kanak, remaja, dewasa dan tua memerlukan setiap kita belajar sedikit demi sedikit.

Maka, layaklah malam Lailatul-Qadar diumpamakan sebagai ‘kupon diskaun’ hebat daripada Allah SWT khusus untuk umat Nabi Muhammad SAW.

Namun, sedih juga kerana ramai sanggup menolak ‘tawaran’ Allah SWT ini walaupun diketahui ibadah dilakukan pada malam itu seumpama beribadat seluruh hayat manusia.

Saya suka berpesan kepada diri saya dan juga pembaca lain, matlamat sebenar kehidupan kita di dunia ini bukan semata-mata untuk ‘hidup’ di dunia tetapi ‘hidup’ di akhirat.

Pada Ramadan ini juga, Allah bukakan kepada kita pintu rahmat-Nya dengan seluas-luasnya.

Perhatikan di sekeliling kita. Pada bulan ini rezeki peniaga bertambah. Bazar Ramadan tumbuh bagai cendawan selepas hujan dan pada masa inilah orang berlumba-lumba untuk berniaga. Kata mereka, inilah masa terbaik untuk kutip duit selain ada juga yang berniaga hanya setahun sekali.

Bayangkan, orang yang tidak pandai memasak pun boleh habis jualan masakan mereka pada Ramadan. Saya juga pernah berjumpa seorang peniaga yang pernah bankrap tetapi berjaya mengumpul modal perniagaannya semula hanya dengan menjual barangan mainan murah di tepi Jalan Tuanku Abdul Rahman sepanjang Ramadan.

Terlanjur berbincang mengenai amalan puasa Ramadan, saya tertarik untuk berkongsi senario biasa yang wujud dalam masyarakat kita. Soal puasa orang kita memang ‘tip top’ kerana sejak kecil lagi rata-rata kita dilatih untuk berpuasa.

Bagaimanapun, penghayatan dan pengisian Ramadan dengan amalan sewajarnya jarang diterapkan dalam latihan itu. Tidak ramai juga ibu bapa yang memberikan fokus latihan solat lima waktu sehari semalam seperti latihan berpuasa kepada anak mereka .

Akhirnya, apa yang kita lihat hari ini, ramai berpuasa tetapi kosong dengan pengisian ibadah. Ramai yang tegar berpuasa tetapi tidak menunaikan solat. Tidak kurang ramai juga yang berpuasa tetapi tetap melakukan maksiat.

Maka, timbul satu fenomena di mana masjid dan surau hanya penuh pada awal Ramadan dan jumlah jemaah berkurangan sedikit demi sedikit hinggalah ke penghujung Ramadan.

Orang sibuk mengejar malam Lailatul-Qadar, kita pula sibuk membeli-belah pilih kain di pasar raya. Apabila tamat Ramadan, tamatlah aktiviti ke masjid.

Jadi, bagaimanakah kita hendak melahirkan insan bertakwa menerusi latihan sebulan berpuasa jika asas amalnya yang diterap sejak kecil juga tidak lengkap.

Dalam kesempatan yang ada, mari kita sama-sama pasang niat dan berazam merebut tawaran Ramadan kali ini. Masih tidak terlewat untuk kita mempersiapkan diri dan mulakan langkah pertama dengan solat berjemaah di masjid atau surau dan seterusnya solat sunat tarawih.

Jangan lupa juga mengajak anak isteri untuk turut serta. Ini kerana, kerjasama dan sokongan mereka sangat penting bagi kita mengharungi cabaran Ramadan. Mudah-mudahan, kita semua memiliki rahmat dan keampunan daripada Allah SWT.

sumber: myMetro Online

No comments:

Post a Comment

Labels

Berita Pendidikan (135) Berita Pilihan MPKB 90/93 (47) Artikel Pilihan (35) Makluman Terkini (35) Petikan Akhbar (35) Berita Dalam Negara (34) Petikan Akhbar dari Sinar Harian Online (31) Artikel Islam (29) Berita Guru (28) Artikel Ilmuan Islam (26) Berita Sosial (23) Artikel Pendidikan (19) Artikel Ibadat (18) Ulasan Berita (18) Gambar Menarik (15) Artikel Pedoman (14) Berita Piala Dunia (14) Semak Tawaran/Permohonan (14) Berita Ekonomi (13) Berita Luar Negara (13) Berita MH370 (13) Petikan Akhbar dari Astro Awani (13) Petikan Akhbar dari UTUSAN Online (13) Permohonan Akademik (12) Berita Politik (11) Berita Semasa (11) Petikan Akhbar dari BH Online (10) Berita Agama (9) Berita Permotoran (7) Catatan Peribadi (7) Artikel dari UTUSAN Online (6) Berita Kemalangan (6) Berita Pekerja (6) Petikan Akhbar dari mStar Online (6) Artikel Ekonomi (5) Artikel IT (5) Berita Ibadah Haji (5) Huraian Hadis (5) Rencana Akhbar Online Pilihan (5) Artikel dari Kosmo! Online (4) Artikel dari Penulis Popular (4) Artikel dari myMetro (4) Berita Pemimpin Negara (4) Berita Perkhidmatan Awam (4) Berita Sukan (4) Pendapat (4) Petikan Akhbar dari Kosmo! Online (4) Petikan Akhbar dari The Malaysian Insider (4) Berita Artis (3) Berita Konflik Negara Islam (3) Berita Pelaksanaan Hudud (3) Berita Perundangan (3) Berita Teknologi Baru (3) Hari Raya (3) Petikan Akhbar dari Harakahdaily (3) Petikan Akhbar dari Malaysiakini (3) Artikel Bahasa (2) Artikel Dekorasi (2) Artikel Penulis Terkenal (2) Artikel Seni Islam (2) Artikel Teknologi (2) Artikel oleh Tokoh Ulama Tempatan (2) Berita Alam Sekitar (2) Berita Bajet Negara (2) Berita Cuaca (2) Berita Halalnya Produk (2) Berita Institusi Raja (2) Berita Jenayah (2) Berita Pemimpin Luar Negara (2) Berita Penderitaan Rakyat Palestin (2) Berita Roda (2) Berita Sensiviti Agama Islam (2) Churp Churp (2) Dasar / Konsep (2) Keputusan Peperiksaan Awam (2) Lagu Motivasi (2) Maulidur Rasul SAW (2) Mutiara Kata (2) Permotoran (2) Petikan Akhbar Online (2) Petikan Akhbar dari myMetro (2) Rencana Pendidikan (2) Rencana Penulis Terkenal (2) Software Piala Dunia 2010 (2) Takwim (2) Tema (2) Abdul Nasser b. Abdul Majeed (1) Ahmad Mohzir Abu Bakar (1) Aktiviti Luar PM 3 (1) Amin dan Gambar2 drpd Pesisir (1) Artikel Berkaitan MH370 (1) Artikel Budaya Masakini (1) Artikel Dunia Siber (1) Artikel Kerjaya (1) Artikel Kesihatan (1) Artikel Pelaksanaan Hudud (1) Artikel Pemakanan Sihat (1) Artikel Perjuangan Rakyat Palestin (1) Artikel Perundangan (1) Artikel Sarjana Tempatan (1) Artikel Sastera (1) Artikel Sukan (1) Artikel Ulama Tanahair (1) Artikel dari Buletinonline.net (1) Artikel dari Harakah (1) Artikel dari MyIbrah.com (1) Artikel dari Sinar Harian Online (1) Artikel dari Warga Kampus (1) Artikel oleh Tokoh Wartawan Tempatan (1) Azmi bin Sulaiman (1) Berita Bola Sepak (1) Berita Bukan Islam Biadab (1) Berita Dunia Siber (1) Berita Ibadah Puasa (1) Berita Insan Istimewa (1) Berita Institusi Pondok (1) Berita Kampus (1) Berita Kejadian Mengejut (1) Berita Keluarga Malang (1) Berita Kesan Negatif Internet (1) Berita Keselamatan Kanak-Kanak (1) Berita Pelajar Cemerlang (1) Berita Pelaksanaan GST (1) Berita Pelik (1) Berita Perubatan (1) Berita Sambutan Kemerdekaan Negara (1) Berita Sultan Perak (1) Berita Tanah Haram (1) Berita dari BERNAMA (1) Bersama Aminuddin dan Keluarga (1) Di Rumah Khishamuddin (1) Di Rumah Nasser Mamak (1) Festival Hari Guru 2010 (1) Forum (1) Free Viral (1) Gambar Pilihan (1) Jadual Gaji (1) Jadual peperiksaan awam (1) Jalaluddin Ayai (1) Jalaluddin Ayai Isteri Anak2 Biz (1) Kempen Anti Israel (1) Keratan Akhbar (1) Keratan Akhbar Online (1) Khutbah Jumaat (1) Lawatan En Khishamudin ke MPKB (1) MPKB ke IPGMKKB (1) Manan Md Zain (1) Masjid Pilihan (1) Nasser dan Khishamudin (1) Nostalgia Khishamudin (1) PBSM Dalam Kenangan (1) PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA 2013 - 2025 (1) PM3 Dlm Kenangan (1) PRK DUN Balingian (1) PRK DUN Kajang (1) Pedoman (1) Pendapat dan Teori Penulis Hebat (1) Petikan Akhbar Sukan Star TV (1) Petikan Akhbar dari Indahnya Islam (1) Petikan Akhbar dari islamedia (1) Program Perguruan (1) Promosi Pendidikan (1) Puan Azlina Haron (1) Rencana Kesihatan (1) Rencana Tentang Guru (1) Rencana Tentang MH370 (1) Rencana dari Harakahdaily (1) Rohana Jusoh Rosli Zuraida dan Hayati (1) Rohana binti Jusoh (1) Segmen Blogger (1) Selamat Hari Raya (1) Siti Norbaya Abd Majid (1) Soal Jawab Agama (1) Sumbangan Ikhlas (1) Surat Siaran / Pekeliling (1) Suriani binti Ariffin (1) Tokoh (1) Ucapan Hari Guru (1) Ucapan Raya (1) Video Tazkirah (1) Video Tema Piala Dunia 2010 (1) XPDC PM 1 1992 (1) Zainal b. Nordin (1) a (1)

Blog Archive

www.e-referrer.com