Pelaksanaan PBS tidak bebankan guru
Lembaga Peperiksaan Kementerian Pelajaran menjelaskan guru tidak akan berasa terbeban sekiranya memahami konsep perlaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS).
Kenyataan Lembaga Peperiksaan menyebut, daripada kajian soal selidik yang dijalankan mengenai kesediaan guru melaksanakan PBS secara dalam talian (online) pada September lalu mendapati 84.2 peratus daripada 46,929 guru Tingkatan 1 sekolah menengah seluruh negara memahami konsep PBS.
Kira-kira 90.7 peratus daripada 89,618 guru Tahun 1, 2 dan 3 sekolah rendah juga didapati memahami konsep dan cara melaksanakan PBS.
''Kira-kira 9,006 atau 10 peratus guru Tahun 1, 2 dan 3 sekolah rendah dan 7,979 atau 17 peratus guru Tingkatan 1 di sekolah menengah jelas tentang konsep Pentaksiran Sekolah iaitu komponen akademik PBS," menurut kenyataan tersebut.
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Pendidikan/20121029/pe_01/Pelaksanaan-PBS-tidak-bebankan-guru#ixzz2Af4rw4RE
© Utusan Melayu (M) Bhd
Begitulah rumusan yang didapati oleh pihak Lembaga Peperiksaan Malaysia tentang pelaksanaan PBS di sekolah rendah dan menengah di seluruh negara. Hampir 85 peratus guru-guru yang melaksanakan sistem baru dan transformasi pendidikan negara faham akan pelaksanaannya.
Justeru itu, mungkin sistem ini berjaya dan pelaksanaannya tidak menambah beban guru yang sedia ada dengan tugasan yang melibatkan urusan bukan mengajar atau dengan kata lain kerja-kerja perkeranian.
Tugasan guru di sekolah bukan sahaja boleh selesai di sekolah malah kerja-kerja yang melibatkan memeriksa buku-buku latihan dan menyiapkan bahan bantuan mengajar perlu dilakukan di rumah. Waktu senggang di sekolah sudah tentu tidak mencukupi kerana seorang guru perlu melakukan tugasan lain dalam bidang ko kurikulum dan hal ehwal murid dan juga PIBG.
Cadangan mengujudkan pembantu guru bagi melakukan tugas-tugas yang melibatkan kemaskini fail, data-data dan maklumat di dalam talian merupakan suatu yag sangat diharap-harapkan. Dengan itu, guru dapat lebih menumpukan dalam tugas hakikinya iaitu mengajar murid-murid di dalam kelas.
Apa-apapun ini semua bergantung kepada penerimaan guru terhadap satu dasar yang sering berubah mengikut zaman. Guru akan tetap menjalankan tugasnya mengikut kehendak majikannya mengikut kemampuan masing-masing bergantung kepada prasarana dan teknologi yang dibekalkan oleh pihak kementerian.
No comments:
Post a Comment